Overdrukventilatie bij Noord/Zuidlijn Amsterdam

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam bevindt zich grotendeels onder de grond. Om in geval van een calamiteit de stations, nooduitgangen, trappenhuizen en vluchtwegen te vrijwaren van rook en warmte,

RWA, overdruksystemen en stuwdrukventilatie in de tunnelbuizen

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam bevindt zich grotendeels onder de grond. Om in geval van een calamiteit de stations, nooduitgangen, trappenhuizen en vluchtwegen te vrijwaren van rook en warmte, heeft Colt de engineering, levering en montage verzorgd van een groot aantal rook- en warmteafvoersystemen, overdruksystemen en stuwdrukventilatie in de tunnelbuizen.

Stuwdrukventilatoren in de tunnelbuizen

Een aantal installaties van Colt in de Noord/Zuidlijn vallen op door hun grootte en robuustheid. Zo zijn er stuwdrukventilatoren in de tunnelbuizen geplaatst welke een stuwkracht leveren van 500 N om bij calamiteiten ervoor te zorgen dat de ruimte stroomafwaarts niet verrookt en zijn er op ieder perron van elk station op de gehele lijn ventilatoren voorzien met een vermogen tot wel 75 kW in een diameter groter dan een volwassen man.

Alle 39 installaties die Colt heeft geleverd, worden gevoed door een eigen schakelkast en zijn aangesloten op het tunnelbeheersysteem van de Dienst Metro. De installaties kunnen elk moment van de dag worden gemonitord.

Meer weten?

Wilt u meer weten over tunnelventilatie? Neem contact op voor de mogelijkheden of bekijk de speciale pagina over tunnelventilatie en overdrukinstallaties in tunnels.

RWA, overdruksystemen en stuwdrukventilatie in de tunnelbuizen
Colt installeerde RWA, overdruksystemen en stuwdrukventilatie in de tunnelbuizen

Project specifieke oplossingen

In verband met de bouwkundige beperkingen van dit project kon er in een aantal gevallen niet of nauwelijks voorzien worden in reguliere systemen. In deze gevallen heeft Colt daarom ook specifieke installaties ontwikkeld middels geavanceerde simulatiesoftware zoals CFD. Uiteindelijk zijn deze installaties onderworpen aan praktijktesten in de vorm van rookproeven.

Zo zijn de meeste trappenhuizen en nooduitgangen van de Noord/Zuidlijn door Colt voorzien van overdruksystemen om de reizigers een veilige en rookvrije vluchtweg te bieden. Deze systemen brengen de nooduitgangen op overdruk door schone lucht van buiten aan te zuigen en naar binnen te blazen.

Voor een aantal van deze trappenhuizen en nooduitgangen was het niet mogelijk om een verbinding met de buiten lucht te creëren, en zijn er door Colt speciale oplossingen bedacht. In plaats van een overdruk te creëren, is er een installatie ontworpen die met hoge snelheid de lucht verplaatst van de veilige ruimte naar de ruimte waar de brand wordt verwacht. Hierdoor wordt er als het ware een muur van lucht gecreëerd. Belangrijk hierbij is dat de luchtsnelheid niet te hoog mag zijn want de reizigers moeten uiteraard tegen deze luchtstroom in kunnen vluchten.

CFD-software

De genoemde oplossing is uniek binnen de Nederlandse regelgeving en dat betekende dat Colt op voorhand moest bewijzen dat het systeem in de praktijk zou functioneren.

De betreffende ruimte is 3-dimensionaal nagebootst en in de CFD-software ingeladen. De ruimte werd verdeeld in kleine cellen (grids) waarbij de computer per cel heeft doorgerekend wat er gebeurt bij rookontwikkeling en wat de invloed is op de naastgelegen cel. Het ging soms wel om modellen van miljoenen cellen, waaraan de computer tot maximaal twee weken (!) rekende om de simulatie in kaart te brengen.

Alle installaties van Colt worden overigens door een onafhankelijke inspectie-instelling gekeurd. Zij verlenen vervolgens een certificaat voor een jaar dat na aantoonbaar onderhoud en beheer steeds met een jaar verlengd wordt.

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina’s worden weergegeven. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies (noodzakelijke, statistieken, marketing) zoals omschreven in ons privacybeleid. Je kunt ook met .