Stuwdrukventilatoren en overdruk­systemen bij Spaarn­dammertunnel

Zoals bij nagenoeg elke tunnel het geval is, was er ten gevolge van de benodigde PVR (profielvrije ruimte) relatief weinig ruimte beschikbaar voor installaties aan het plafond.

Rookbeheersing voor Spaarndammertunnel Amsterdam

Ventilatie

De beide rijbuizen zijn voorzien van 8 stuks stuwdrukventilatoren. Afhankelijk van de positie van de stuwer is sprake van 1.125 N of 500 N stuwkracht en zijn de ventilatoren uitgevoerd in klasse F250 (portaalstuwers) of F400 (stuwers in de tunnel). De ventilatoren zorgen ervoor dat de uitlaatgassen worden weg geventileerd en worden opgetoerd bij een brand zodat backlayering wordt voorkomen en de hulpdiensten met de wind in de rug de calamiteit kunnen bereiken.

Meer weten?

Wilt u meer weten over tunnelventilatie? Neem contact op voor de mogelijkheden of bekijk de speciale pagina over tunnelventilatie en overdrukinstallaties in tunnels.

Stuwdrukventilatoren voor de Spaarndammertunnel, Amsterdam
Stuwdrukventilatoren voor de Spaarndammertunnel, Amsterdam
  • Project:
    • Spaarndammertunnel
  • Locatie:
    • Amsterdam, Nederland
  • Vereisten:
    • Stuwdrukventilatoren in de tunnels en een overdruksysteem in de vluchtgang.
  • Colt producten:
    • 8 x F250 portaalventilator
    • 8 x F400 tunnelventilator
    • per stuwer 2 geluiddempers
    • per stuwer richtschoepen
    • per stuwer montageframe
    • 4 x overdrukventilator
    • 4 x drukontlatingsklep
    • 4 x terugslagklep

Uitdagingen

Zoals bij nagenoeg elke tunnel het geval is, was er ten gevolge van de benodigde PVR (profielvrije ruimte) relatief weinig ruimte beschikbaar voor installaties aan het plafond. Zeker ten aanzien van de stuwers welke grote stuwkrachten moeten realiseren, is het maximale bewerkstelligd bij een zo klein mogelijke bouwgrootte.


Omdat de tunnel relatief ondiep en midden in bewoond gebied gelegen is, moet het geluidsniveau nabij de tunnel minimaal zijn. Maar ook in de tunnel speelt het geluidsniveau een belangrijke rol. Ook bij een maximaal ingeschakelde installatie is het noodzakelijk dat aanwezige personen de sirenes horen en de hulpdiensten elkaar kunnen verstaan. Elke stuwer is dan ook voorzien van geluiddempers afgestemd op deze specifieke situatie.


Uitlaatgassen zijn redelijk agressief. Er is dan ook speciale aandacht besteedt aan materialisatie, hetgeen geleidt heeft in het uitvoeren van de stuwdrukventilatoren in RVS.
Voor de overdrukinstallatie gold eveneens dat er sprake was van beperkte ruimte. Niet alleen voor realisatie maar ook voor onderhoud. Voorts diende de overdrukinstallatie vraag gestuurd te zijn op basis van het aantal geopende deuren en moet het systeem snel op veranderende situatie kunnen reageren.

De rol van Colt International

Osmo Anlagebouw heeft van de aannemer Max Bögl de opdracht gekregen te voorzien in alle tunnel technische voorzieningen. Voor de uitvoering van deze voorzieningen laat Osmo zich adviseren door Rickelman Advies. Voor het realiseren van de tunnelventilatievoorzieningen (stuwdruk-en overdrukventilatie) heeft Osmo gekozen voor Colt International. Ondanks de redelijk uitgebreide technische omschrijving, door de opdrachtgever in de aanbestedingsfase beschikbaar gesteld, wordt er afgerekend op de prestatie. Met andere woorden de aannemer is verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige tunnel. Colt heeft, in samenwerking met Rickelman en Osmo, in de engineeringsfase daarom voorzien in het CFD-onderzoek en de onderbouwing inzake het te verwachten geluidsniveau van de installatie, hierbij rekening houdend met echo en het versterken van het geluid doordat meerdere stuwers gelijktijdig in bedrijf zijn.

CFD-simulaties in een tunnelomgeving

Opgemerkt dient te worden dat met behulp van een CFD-studie geen ventilatiesysteem wordt ontworpen maar dat met behulp van een CFD-studie het ontwerp wordt gevalideerd. Genoemde probabilistische berekeningen zijn derhalve prima geschikt om een eerste opzet te vervaardigen. CFD biedt de mogelijkheid om de unieke geometrie van de betreffende tunnel in het model te integreren. Er kan rekening worden gehouden met de unieke structuur van de tunnelwanden, plafonds en vloeren, en er kan een diversiteit aan voertuigen (met hun eigen karakteristieken) in het model worden voorzien. Uiteindelijk geeft de uitkomst van de CFD-studie een betrouwbare voorspelling van de doelmatigheid van het ventilatiesysteem. Hierdoor kunnen kostbare praktijktesten achterwege worden gelaten.

Lees hier meer over CFD

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina’s worden weergegeven. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies (noodzakelijke, statistieken, marketing) zoals omschreven in ons privacybeleid. Je kunt ook met .