Ondertunneling luchthaven Antwerpen (R11)

Langsventilatie verzekert efficiënte rookafvoer uit tunnel.

Brandveiligheid tunnel

Brandveiligheid is bij elk project een belangrijke uitdaging en in tunnels is dat des te meer het geval. De omstandigheden in een brandende tunnel zijn echter helemaal anders dan in een gewoon gebouw. Daarom is de nodige technische expertise vereist om de rook zo snel mogelijk aan te tunnel te onttrekken en de mensen zo snel mogelijk te evacueren.

Opdrachtgever VMA kwam voor deze belangrijke taak terecht bij Colt International. Het bedrijf heeft in Nederland een eigen kenniscentrum inzake brandveiligheid. De specialisten van dit centrum leenden hun expertise uit aan Belgische Colt collega's om dit project tot een goed einde te brengen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over tunnelventilatie? Neem contact op voor de mogelijkheden of bekijk de speciale pagina over tunnelventilatie en overdrukinstallaties in tunnels.

 

Colt installeerde rook- en warmteafvoer in het atrium
Colt installeerde rook- en warmteafvoer in het atrium
  • Project:
    • ondertunneling Krijgsbaan (R11)
    •  
  • Locatie:
    • luchthaven Deurne
  • Vereisten:
    • brandveiligheid, Rook- en warmteafvoer (RWA) en ventilatie
  • Bouwheer:
    • Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
  • Architect:
    • THV Jan De Nul NV - Cit Blaton
  • Colt producten:
    • stuwdrukventilatoren in de verkeerstunnels en overdruksystemen in middentunnelkanaal

Inhouse

Het volledige proces van ontwerp tot oplevering en certificering voor dit project was dus volledig in-huis en dit was een belangrijke troef.

Concreet betekende dit dat Colt

      • zelf de ontwerpen en modellen maakte
      • de juiste ventilatoren selecteerde
      • ze ook zelf op de werf monteerde en in bedrijf stelde.

Er moest dus geen beroep gedaan worden op externe partners. Dit zorgde voor een verhoogde doorloopsnelheid. Colt valideerde het ontwerp niet alleen, maar vulde het ook meteen technisch in.

Bouncing effect

Net zoals bij een brand in een gewoon gebouw, zijn er bij een tunnelbrand twee prioriteiten:

  • de mensen veilig uit de tunnel evacueren
  • de hulpdiensten snel in de tunnel krijgen.

Maar de omstandigheden zijn helemaal anders. In een industriegebouw bv. stijgen de hitte en de rook naar het plafond en de dakconstructie. Vanwege de thermische eigenschappen blijft de rook tegen het plafond hangen. Natuurlijke of mechanische ventilatie kunnen dan rook uit het gebouw afvoeren. Een tunnel heeft echter een beperkte hoogte. De rook en hitte stijgen op maar slaan tegen het dak van de tunnel. Het bouncing effect zorgt er dan voor dat de rook alle richtingen uit gaat.

Ontwerp en realisatie van a tot z

Brandveiligheid R11 Deurne ingang tunnel

Goede tunnelventilatie

Een goede tunnelventilatie zorgt er dus voor dat de rook niet meer alle kanten uit gaat maar in één bepaalde richting stroomt. Dankzij de hoge snelheid van de ventilatie wordt de rook continu weggeduwd.

Tunnelcategorie

Het ventilatiesysteem is doorgaans geënt op de categorie waarin de tunnel is ingedeeld: zo is het bijvoorbeeld belangrijk om weten of er zware vrachtwagens met een potentieel brandgevaarlijke lading door de tunnel mogen rijden. Op basis van het brandvermogen wordt berekend welke snelheid het ventilatiesysteem moet kunnen realiseren om backlayering (het terugslaan van rook richting de verkeerde kant) te voorkomen.

Dwars- of langsventilatie

Er zijn verschillende technieken om ventilatie in tunnels toe te passen: dwarsventilatie, semi-dwarsventilatie of langsventilatie. Deze technieken passen elk een andere manier van ventileren toe. Bij dwarsventilatie wordt er van links naar rechts over de brandhaard geventileerd, om zo de rook uit de tunnel te onttrekken. Langsventilatie houdt in dat de rook langs één kant uit de tunnel geduwd wordt. 

Voor de tunnel onder de R11 werd gekozen voor langsventilatie als ventilatietechniek. Dit is over het algemeen de meest effectieve methode. Enkel wanneer er niet genoeg ruimte is voor de grote tunnelventilator wordt gekozen voor dwars- of semi-dwarsventilatie.

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina’s worden weergegeven. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies (noodzakelijke, statistieken, marketing) zoals omschreven in ons privacybeleid. Je kunt ook met .