Jacht- en Scheepswerf Gouwerok: Vakmanschap en de kunst van aluminium superjachten bouwen

Een smetteloos strakke romp voor een superjacht maken, van aluminium en met een tolerantie van slechts een paar mm. Dat is de uitdaging die de mensen bij Gouwerok bij iedere nieuwe opdracht vol overgave aangaan. De vraag blijft groeien en de afmetingen van de schepen zijn steeds groter. Daarom werd in 2009 een nieuwe hal gebouwd. Voordat de keuze voor een klimaatsysteem gemaakt werd, heeft de directie veel onderzoek gedaan. Een gesprek met Aat en Esther Gouwerok.

Jacht- en Scheepswerf Gouwerok: Vakmanschap en de kunst van aluminium superjachten bouwen
Jacht- en Scheepswerf Gouwerok: Vakmanschap en de kunst van aluminium superjachten bouwen

Vijf generaties, vijf werven. De in 1851 in Amsterdam opgerichte werf is door de gestage groei en uitbreidingen herhaaldelijk van locatie veranderd. Sinds1955 is het bedrijf in Aalsmeer gevestigd. Inmiddels staat Esther Gouwerok, de 6e generatie, samen met compagnon Michel Vermeulen aan het roer. Na een jarenlange ervaring met stalen schepen, is het bedrijf zo’n 25 jaar geleden begonnen met de bouw van aluminium scheepscasco’s. “Ieder casco dat we hier maken is uniek.” vertelt Aat Gouwerok. “Gaandeweg het bouwen worden de problemen die je tegenkomt opgelost. De eisen aan bijvoorbeeld sterkte en details worden steeds hoger. En tegelijkertijd worden de ontwerpen steeds geavanceerder en is ieder ontwerp nog mooier. Ook jachten zijn namelijk aan mode onderhevig en iedere ontwerper wil voorop blijven lopen. Voor ons is het leuk om steeds nieuwe dingen te maken en te voldoen aan de hoge eisen die aan de techniek gesteld worden. Of het nu gaat om voorzieningen voor het onzichtbaar opbergen van de enorme hoeveelheid lijnen of om het maken van een hefkiel die 4,5 m omhoog getrokken kan worden, wij gaan met plezier die uitdagingen aan en nemen hiervoor al onze ervaringen mee.”

“Wij staan aan het begin van de keten.” vult Esther Gouwerok haar vader aan. “De architect levert de tekening, die wordt hier bewerkt en de snijfiles worden gemaakt. Het snijbedrijf levert ons de aluminium onderdelen en als een grote puzzel wordt deze hier aan elkaar gelast. Dit moet aan zeer hoge eisen voldoen, zoals die van Lloyds aan zeewaardigheid. Op het einde van het proces worden röntgenfoto’s ter controle gemaakt. Het is ons vak om een smetteloos strakke romp te maken van aluminium, met een tolerantie van niet meer dan een paar mm. We hebben een ondersteunende rol in het gehele proces en leggen ons toe op dat ene deel. Dat moet een topproduct zijn. Niet omdat we daar nu eenmaal onze boterham mee verdienen, maar vooral omdat het zo geweldig mooi is als het helemaal goed is.” Het is deze gedrevenheid die van de Gouweroks een eerste

Een nieuwe hal:

De geschiedenis herhaalt zich

In 1989 kwam de 1e doorbraak met de bouw van een mega-zeiljacht van 48 m. Voor die tijd het grootste zeiljacht ooit. De trend van steeds grotere schepen zette zich voort. Aat Gouwerok: “In de oude loods kon één schip worden gemaakt en dan was het vol. Om het mogelijk te maken aan meerdere schepen tegelijk te werken werd jaren geleden de bestaande hal verlengd. Nu de schepen zoveel groter geworden zijn, herhaalt de geschiedenis zich en hebben we vorig jaar een nieuwe hal erbij gebouwd om toch efficiënter te bouwen en de mensen beter in te zetten. We kunnen nu casco’s bouwen met een lengte van 17 tot 70 meter.”

Gedegen onderzoek naar klimaat

Esther Gouwerok: “Een van de moeilijkste dingen om goed te krijgen en een van de meest bekritiseerde punten bij werknemers is het klimaat in de hal. We hebben te maken met een situatie die iedere keer weer verandert. Het begint met een lege hal maar op een bepaald moment staat er een groot object in. De luchtstromen veranderen dan en dat is het moeilijkste punt om te tackelen. Hoe dan ook, de lasrook moet eruit en de warmte moet erin blijven. We hebben dit vooraf grondig onderzocht en zijn ook bij collegabedrijven gaan kijken. Het Colt systeem sluit goed aan bij wat onze gedachten hierover waren. Met name hoe het systeem uiteindelijk is opgebouwd en het kostenaspect hebben ons doen kiezen voor dit systeem.”

Colt Lasdampconcept bij Jacht- en Scheepswerf Gouwerok

Het geïnstalleerde totaalconcept bestaat uit de combinatie van meerdere klimaatsystemen en een stofafhankelijke regeling (SAR) die er voor zorgen dat met minimaal energieverbruik de lasdamp uit de hal wordt afgevoerd, de hal wordt verwarmd, geventileerd en dat tevens in de zomer de buitenlucht gekoeld wordt binnengebracht. Luchtverdeelslangen aan de wanden zorgen er in de winter voor dat warmte van boven naar beneden gevoerd wordt en in de zomer dat de koelte circuleert.

In de bestaande hal werd – speciaal voor de verbetering van de werkomgeving van de werknemers - de al aanwezige luchtbehandelingsinstallatie voorzien van de Colt CoolStream, adiabatische koeling.

“Uiteindelijk zijn we ook blij met de SAR regeling. De centrale regeling sluit discussies uit en omdat het gemeten wordt, wordt er niet meer uitgegaan van vage aannames. Hoe we het hier doen, hebben we ook besproken met de ‘verbetercoach metaal’
(5 x beter) en zij vielen bijna van hun stoel zo goed als het hier geregeld is.” aldus Esther Gouwerok.

Project Details
Download case study
Projecten
© 2017 Colt International Licensing Limited - People feel better in Colt conditions
Onze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken deze cookies voor webstatistieken, het verbeteren van het gebruiksgemak van de site en om passende aanbiedingen te doen van onze eigen producten en diensten. Lees meer...